NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَبُو
صَالِحٍ
مَحْبُوبُ
بْنُ مُوسَى
أَخْبَرَنَا
أَبُو
إِسْحَقَ
الْفَزَارِيُّ
عَنْ عَاصِمِ
بْنِ
سُلَيْمَانَ
عَنْ
مُوَرِّقٍ
يَعْنِي
الْعِجْلِيَّ
حَدَّثَنِي
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
جَعْفَرٍ
قَالَ كَانَ
النَّبِيُّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
إِذَا قَدِمَ
مِنْ سَفَرٍ
اسْتُقْبِلَ
بِنَا
فَأَيُّنَا
اسْتُقْبِلَ
أَوَّلًا
جَعَلَهُ
أَمَامَهُ
فَاسْتُقْبِلَ
بِي
فَحَمَلَنِي
أَمَامَهُ ثُمَّ
اسْتُقْبِلَ
بِحَسَنٍ
أَوْ
حُسَيْنٍ فَجَعَلَهُ
خَلْفَهُ
فَدَخَلْنَا
الْمَدِينَةَ
وَإِنَّا
لَكَذَلِكَ
Abdullah b. Câ'fer'den;
dedi ki:
Nebi (s.a.v.) bir yoldan
geldiği zaman bizim tarafımızdan karşılanırdı. îlk önce hangimiz tarafından
karşılanırsa onu (hayvanının) önüne alırdı. (Bir gün ilk önce) benim tarafımdan
karşılandı. Beni önüne aldı sonra Hasan ya da Hüseyin tarafından karşılandı.
Onu da arkasına aldı. Ve biz Medine'ye bu şekilde girdik.
İzah:
Müslim, fedâil; İbn
Mâce, edeb; Ahnıed b. Hanbel, 1, 203.
Hz. Nebi bir
yolculuktan dönerken ehl-i beytinden
birtakım çocuklar tarafından karşılanırdı.Bu çocuklar babaları
tarafından Hz. Nebii karşılamaya gönderilirdi. Hz. Nebi de karşısına ilk çıkan
çocuğu hayvanının önüne, kendisini ikinci olarak karşılayan çocuğu da arkasına
bindirir ve hayvanda kendisiyle birlikte üç kişi bînili olduğu halde şehre girerdi
Hz. Nebiin bu uygulaması gücü yeten bir hayvana üç kişinin binmesinin caiz
olduğunu ifâde eder. Şâfi? ulemasından İmam Nevevi bu mevzuda şunları söylüyor:
"Bizim mezhebimize ve tüm ulemaya göre, bir hayvana üç kişinin binmesinin
kesinlikle yasak olduğu nakledilmişse de aslında bu görüş doğru değildir."
Hafız İbn Hacer ise
İmam Nevevi'nin bu görüşünü tenkid ederek, "Aciz bir hayvana üç kişinin
binmesinin caiz olduğunu açıkça söyleyen bir ilim adamı bulunmadığı gibi, gücü
yeten bir hayvana üç kişinin binmesinin caiz olmayacağını söyleyen bir ilim
adamı da mevcut değildir," der.
Bütün bu açıklamalardan
ve Hz. Nebiin uygulamasından anlaşılan şudur ki: Hayvanın gücü yetmesi
kaydıyla bir hayvana üç kişinin birlikte binmesinde bir sakınca yoktur.